Serotonina. Jak naturalnie zwiększyć hormon szczęścia.

jak poprawić nastrój serotonina

Może zimowa pogoda sprawia, że czujesz się przygnębiony i zastanawiasz się, czy ten beznadziejny nastrój można nazwać depresją. Odpalasz laptopa, googlujesz „co poprawia nastrój” i masz nadzieję, że znajdziesz coś lepszego niż jedzenie czekolady, owocowe maski do twarzy, czy gorąca kąpiel.

Tak naprawdę na Twoje i moje szczęście wpływa cała masa czynników. Chemia mózgu i hormony mają tutaj kolosalne znaczenie. I weźmy tutaj na tapetę serotoninę. Ten malutki związek chemiczny odpowiada za dużą część naszego aktualnego nastroju.

jak poprawić nastrój serotonina

Co właściwie robi serotonina?

Serotonina jest neuroprzekaźnikiem występującym w mózgu, krwi i układzie trawiennym. To związek chemiczny o nazwie 5-hydroksytryptamina lub 5-HT.  Serotonina wysyła wiadomości „dobre samopoczucie” między komórkami nerwowymi. Dlatego nazwano ją „szczęśliwym hormonem” lub „szczęśliwym związkiem chemicznym”.

Serotonina pomaga spać, kontroluje apetyt i utrzymuje regularne trawienie. Badania wciąż nie są jasne, czy serotonina jest bezpośrednio odpowiedzialna za dobry nastrój, czy też po prostu odgrywa kluczową rolę w regulacji układu nerwowego.

Ponieważ serotonina jest tak ważna jeśli chodzi o nasze poczucie szczęścia, złe rzeczy zdarzają się, gdy jej poziom jest zbyt niski.

Osiem oznak niskiego poziomu serotoniny

  1. depresja lub mocne pogorszenie nastroju
  2. zapominanie
  3. drażliwość i impulsywność
  4. zwiększony apetyt na węglowodany, szczególnie słodycze
  5. nieprawidłowości w zasypianiu, bezsenność
  6. problemy z trawieniem
  7. zmęczenie lub wyczerpanie
  8. niepokój

Kiedy poziom serotoniny jest właściwy, to jesteśmy:

  • zadowoleni z życia
  • spokojniejsi,
  • bardziej skoncentrowani,
  • lepiej śpimy
  • rzadziej odczuwamy niepokój
  • odzyskujemy równowagę wewnętrzną

Tryptofan. Co to jest i dlaczego jest ważny?

Serotonina wytwarzana jest z  aminokwasu o nazwie tryptofan. Ten niezbędny aminokwas musi dostać się do organizmu za pośrednictwem jedzenia, gdyż organizm samodzielnie go nie wytworzy. Niedobór tryptofanu może prowadzić do obniżenia poziomu serotoniny. Więcej tryptofanu równa się więcej serotoniny.

To bardzo istotne aby utrzymać odpowiedni poziom tryptofanu. Tylko wtedy może dojść do  neurochemicznej harmonii, podczas której ten aminokwas działa jak silny prekursor serotoniny.

Jak naturalne podnieść poziom serotoniny

Niektóre osoby potrzebują suplementów, a nawet leków przeciwdepresyjnych, aby podnieść poziom serotoniny. Ale istnieje kilka naturalnych sposobów na zwiększenie tej substancji chemicznej w mózgu.

Sposoby niezwiązane z jedzeniem:

  • słuchanie muzyki, w tym muzyki klasycznej
  • ekspozycja na światło słoneczne – powinno się zwiększyć czas, w którym przebywamy na słońcu
  • aktywność fizyczna – zaleca się uprawianie sportu

Sposoby związane z jedzeniem:

  1. odpowiednie jedzenie, które podniesie poziom tryptofanu:

Oto niektóre z najlepszych potraw o dużej zawartości tryptofanu do uzupełnienia:

  • Jajka – szczególnie żółtka – są wypełnione tryptofanem. Są pełne aminokwasów i przeciwutleniaczy, takich jak tryptofan, tyrozyna, cholina, biotyna (idealna do włosów, skóry i paznokci!) oraz kwasy tłuszczowe omega-3.
  • Ananas jest świetnym owocem na chwile, gdy czujesz się wyczerpany lub chory. Ma w sobie tryptofan, odrobinę serotoniny i dużo bromelainy.
  • Sery
  • Banany są już znane ze swojej zawartości potasu. Ale jest tego więcej! Zaleca się spożywanie pół banana na godzinę przed snem ze względu na zawartość tryptofanu w owocach. 
  • ŁosośTak, łosoś jest też pełen tryptofanu. Oprócz uzupełniania zapasów serotoniny łosoś zalewa twoje ciało kwasami tłuszczowymi omega-3, które zmniejszają ryzyko śmiertelnej choroby serca.
  • Tofu jest najlepszym pokarmem wzmacniającym serotoninę dla wegan i wegetarian. 

jak poprawić nastrój serotonina

UWAGA! Suplementy z tryptofanem i 5 – HTP to prekursory do podniesienia poziomu serotoniny, czyli dość oczywisty sposób na radzenie sobie z jej niskim poziomem. Mogą być stosowane, gdy z jakiś różnych powodów nie jesteśmy w stanie spożywać produktów bogatych w tryptofan.

Czasami zjedzenie całego ananasa i spędzenie dnia na słońcu wciąż nie poprawia nastroju. Jeśli codzienne życie jest walką, możesz mieć depresję. Porozmawiaj ze swoim lekarzem na temat leków przeciwdepresyjnych, suplementów i opcji terapii.

 

 

 

Lubisz to? Podziel się z innymi :)

Izabela Misztal

Kucharka - amatorka, ale szef kuchni na tej stronie. Wielbicielka jedzenia, która ma nadzieję spróbować chociaż raz w życiu wszystkich potraw świata.