Jaką sól wybrać?

jaką sól wybrać

Solić czy nie solić? A jak solić to ile solić? Jaką sól wybrać? Która jest najlepsza?

Sprawdź odpowiedzi na te pytania…

jaką sól wybraćSól jest minerałem znanym od dawna. Do wyboru mamy cztery główne rodzaje soli, czyli sól kuchenną, sól kamienną, morską i smakową. Ostatnio bardzo popularne stały się inne sole, egzotyczne, pochodzące z różnych zakątków świata.

Światowy rynek soli szacuje się na około 200 milionów ton produktu w skali roku. Najwięksi europejscy producenci soli to Niemcy.

Sól kuchenna jest najbardziej popularną solą spożywczą. Możemy ją znaleźć w każdym sklepie. Jest ona pozbawiona składników mineralnych, z powodu czyszczenia chemicznego kwasem siarczkowym. Sól kuchenna w składzie zawiera 40 % sodu.

Sól kamienna wydobywana jest z naturalnych złóż w kopalniach, pod postacią bryły.Nie jest ona oczyszczona. Jest kruszona i mielona. Jej ziarenka są grubsze niż soli kuchennej. Sól kamienna zawiera składniki mineralne np. potas, magnez, wapń, dlatego tez może być lekko przybrudzona.

Sól morska pozyskiwana jest z dna oceanów i mórz. Zawiera wiele minerałów np. magnez, cynk, selen, potas czy lit. W składzie zawiera 35 % sodu. Ma bardziej wyrazisty smak od soli kuchennej. Wystarcz wsypać porcję soli morskiej do wanny, a skóra powinna stać się miękka i lepiej ukrwiona.

Sól smakowa powstaje poprzez połączenie soli kamiennej i przypraw np. czosnku czy suszonych ziół. Niestety często wzmacniana jest glutaminianem sodu, aromatami lub barwnikami.

Sól himalajska charakteryzuje się delikatnie różowym zabarwieniem, dzięki temu, że znajduje się w niej żelazo. Wydobywana ręcznie u stóp Himalajów. Uznawana jest za najczystszą sól na świecie i może zawierać ponad 80 minerałów. Jej smak jest delikatny i słodki.

Sól hawajska – istnieją różne jej odmiany np. czarna, różowa, czerwona. Zawiera bardzo dużo minerałów. Najbardziej popularna jest czerwona Alaea Salt. Ta sól zawdzięcza swoja barwę czerwonemu pyłkowi wulkanicznemu. Czarna sól zawiera dużo siarkowodoru, jej smak określany jest jako jajeczny.

Według WHO, dzienne spożycie nie powinno przekroczyć 5 gramów. Do celów znakowania żywności wartość referencyjna spożycia soli wynosi 6 g na osobę w ciągu dnia.

Kiedy możemy domyślać się, że spożywamy za dużo soli?

– Gdy czujemy suchość w ustach, w nosie

– Gdy mamy obrzęki, choć należy pamiętać, że mogą być one spowodowane zaburzeniami hormonalnymi

– Gdy mamy nadmiar sodu w organizmie bardziej chce nam się pić.

Dominika Beneturska, dietetyk i psychodietetyk

jaką sól wybrać

 

 

Lubisz to? Podziel się z innymi :)

Izabela Misztal

Kucharka - amatorka, ale szef kuchni na tej stronie. Wielbicielka jedzenia, która ma nadzieję spróbować chociaż raz w życiu wszystkich potraw świata.

  • Rita Chuderewicz

    ostatnio kupiłam himalajską i powiem szczerze, że jest mega fajna w smaku 😀