Dlaczego warto być morsem?

morsowanie

Jak zostać morsem? Przede wszystkim należy wykluczyć u siebie choroby tj. nadciśnienie tętnicze, epilepsja, żylaki, niewydolność układu krążeniowego.

morsowaniePotrzebne Ci będą:

  1. strój kąpielowy
  2. ręcznik
  3. szlafrok
  4. obuwie do wody, najlepiej neoprenowe
  5. czapka i rękawiczki

Przygotowanie do kąpieli:

Najważniejsza jest systematyczność i stopniowe wyznaczanie celów. Przed każdym wejściem do wody zalecana jest kilkunastominutowa rozgrzewka, bieg truchtem, rozciąganie, podskoki, pajacyki itp. Po rozgrzewce należy wejść do wody, pod opieką doświadczonego morsa. Poziom wody powinien sięgać do pach, tak aby przykryć serce. Ręce powinny znajdować się wysoko nad głową. Ważne jest, aby ich nie zanurzyć ponieważ możemy szybko odczuć zimno. Warto zabrać rękawiczki, aby odruchowo nie zamoczyć rąk. Na początek wystarczy 30 sekund w zimnej wodzie. Organizm nie jest jeszcze zahartowany i można się przeziębić jeśli ten czas się wydłuży.

Ważne! Przed morsowaniem nie wolno spożywać alkoholu, jest to bardzo niebezpieczne.

Dlaczego warto być morsem?

  1. Zwiększenie odporności organizmu.                                                                        Organizm narażony jest na ogromny spadek temperatury ciała przez co staje się zahartowany i bardziej odporny na infekcje. Odporność się zwiększa, dlatego morsy rzadziej chorują.
  2. Pozytywny wpływ na skórę.                                                                                                       Podczas morsowania polepsza się krążenie krwi, skóra staje się bardziej ożywiona, pozbywa się toksyn. Podczas pierwszych dwóch minut następuje uczucie wbijania igieł w ciało. Daje to efekt podobny do drogich zabiegów czy masaży mających na celu zmniejszenie cellulitu.
  3. Poprawa wydolności układu sercowo – naczyniowego                                                           Podczas zimnych kąpieli w naszym organizmie zwężają się naczynia krwionośne. Dla organizmu jest to szok. Następnie po wyjściu z wody naczynia się rozszerzają, krew szybciej krąży, mięśnie powoli się rozgrzewają. Wpływa to pozytywnie na układ sercowo – naczyniowy.
  4. Zmniejszenie bólu przy kontuzji.                                                                                               Zimne kąpiele pomagają pozbyć się bólu, zwiększając zakres ruchu, działają prozdrowotnie na stawy. Morsowanie przyspiesza regenerację mięśni np. po długotrwałym wysiłku. Moczenie w zimnej wodzie zmniejsza ból i obrzęki.
  5. Zwiększona produkcja endorfin.                                                                                              Podczas zimnych kąpieli uwalniane są beta endorfiny, czyli hormony szczęścia. Działają one podobnie do morfiny, uśmierzają ból i dają poczucie większej swobody, radości. Betaendorfiny łagodzą stres, zły nastrój, poprawiają humor. I na pewno jest to lepszy i zdrowszy wybór na poprawę humory niż zjedzenie tabliczki czekolady.

Dodatkowo, morsowanie odchudza! Podczas morsowania dochodzi do zwężenia naczyń krwionośnych w naszym organizmie, co uruchamia procesy obronne i przyspiesza przemianę materii. Regularne morsowanie przyspiesza metabolizm.

 

Dominika Beneturska, dietetyk

Lubisz to? Podziel się z innymi :)

Izabela Misztal

Kucharka - amatorka, ale szef kuchni na tej stronie. Wielbicielka jedzenia, która ma nadzieję spróbować chociaż raz w życiu wszystkich potraw świata.

  • Ja podziwiam morsów, oj nawet bardzo 🙂 ja jestem strasznym zmarzlakiem, nie cierpię zimy i zimna ale zimowe widoki lubię fotografować 🙂