Czym jest insulinooporność i dlaczego nie możesz przez nią schudnąć?

insulinooporność

Zmęczenie, senność, niepohamowany apetyt na słodycze… czy te obawy są Ci znane? Być może zmagasz się z insulinoopornością? Co prawda nie jest to jednostka chorobowa, aczkolwiek może prowadzić do cukrzycy typy 2.

insulinoodpornośćCo to jest ta insulinooporność?

Insulina jest hormonem, produkowanym przez komórki beta wysp trzustkowych. Jej produkcja następuje po spożyciu pokarmu. Insulinoporność to stan, w którym narządy czy tkanka tłuszczowa mają obniżoną wrażliwość na działanie insuliny.  Trzustka zaczyna produkować coraz więcej insuliny, ponad stan, to z kolei prowadzi do hiperinsulinemii.

Wysoki poziom insuliny powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej. Przyczyny insulinooporności mogą być różne, np. podłoże genetyczne, zaburzenia hormonalne. Osoby otyłe czy z nadwagą są najbardziej zagrożone. Im więcej tkanki tłuszczowej zgromadzonej na brzuchu tym gorzej, ponieważ tłuszcz trzewny wytwarza hormony przeciwstawne do insuliny.

Jakie są objawy?

  1. zmęczenie, senność najczęściej po obiedzie
  2. niepohamowany apetyt, zazwyczaj na słodycze
  3. podwyższony poziom glukozy
  4. zwiększenie masy ciała, szczególnie na brzuchu
  5. zaciemnienie skóry na karku
  6. problemy z chudnięciem

Jak sprawdzić czy to insulinoporność?

Są dwie możliwości?

  1. OGTT tak zwany doustny test obciążenia glukozą oraz insuliną. Należy zbadać poziom glukozy i insuliny na czczo, wypić 50 g roztworu glukozy i ponownie sprawdzić poziom glukozy i insuliny po jednej godzinie wypicia roztworu oraz po dwóch godzinach.
  2. HOMA – IR należy zbadać na czczo poziom glukozy i insuliny i obliczyć wskaźnik HOMA-IR za pomocą wzoru HOMA-IR= insulina na czczo (mU/ml) *glikemia na czczo (mmol/l)/22,5. Norma dla wskaźnika HOMA – IR wynosi mniej niż 1. Jeżeli wartość ta zostaje przekroczona, koniecznie jest wdrożenie dalszej diagnostyki. Przyjmuje się, że wartość powyżej 2 świadczy o insulinooporności.

Jak wygląda leczenie?

  1. Podstawą jest zmniejszenie otyłości, jeśli występuje i stosowanie odpowiedniej diety. NAJWAŻNIEJSZE to wyeliminować cukier! Uważaj na produkty np. słodycze, batony, cukierki, ciastka, soki, napoje gazowane, pieczywo cukiernicze, ale także produkty, w których teoretycznie nie powinien znajdować się cukier… no właśnie nie powinien, ale sprawdź etykiety parówek, sosów czy musli. Niestety, bardzo często w ich składzie znajduje się cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy.
  2. Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym. Im żywność mniej przetworzona, bogatsza w błonnik, czy surowa (warzywa, owoce) tym niższy indeks glikemiczny. Zrezygnuj z białego pieczywa, białego makaronu, czy ryżu na rzecz ciemnego.
  3. Jedź dużo warzyw. Staraj się do każdego posiłku dodawać warzywa, najlepiej w surowej postaci.
  4. Pij jak najwięcej czystej wody, herbat ziołowych. Staraj się wykluczyć z diety soki i przetworzone napoje gazowane.
  5. Spożywaj posiłki regularnie, od 3 do 5 dziennie. Ważne, aby pomiędzy posiłkami nie podjadać.

Dominika Beneturska, dietetyk

Zapraszam do odwiedzenia mojej strony promującej książkę „Tożsamość wroga” – KLIK

książka młodzieżowa

 

Lubisz to? Podziel się z innymi :)

Izabela Misztal

Kucharka - amatorka, ale szef kuchni na tej stronie. Wielbicielka jedzenia, która ma nadzieję spróbować chociaż raz w życiu wszystkich potraw świata.

  • Oliwka Burzyńska

    Nie słyszałam nawet o tym nigdy. W sumie ciekawa jest sytuacja przy takim schorzeniu.