Co jeść, aby mieć zdrowe włosy.

zdrowe włosy co jeść

Puszą się , nie układają, plączą, łamią, kruszą, rozdwajają, wypadają, a mimo wszystko pewnie i tak zrobiłabyś wszystko, żeby im pomóc. Tak, dobrze myślisz. Piszę tutaj o włosach. O tym, co jeść, aby wzmocnić je od środka.

zdrowe włosy co jeśćMam dobrą wiadomość. Na pierwszy ogień idą pyszne borówki. Lubisz je, prawda? 

Borówki zawierają dużą ilość przeciwutleniaczy, a to właśnie przeciwutleniacze pomagają utrzymać dobrą kondycję nie tylko włosów, ale i skóry. Przede wszystkim zawarta w nich witamina C korzystnie wpływa na ukrwienie skóry głowy, a zawarty w borówkach selen i cynk są niezwykle cennymi pierwiastkami dla włosów. Podobne właściwości mają również jagody. Oczywiście, borówki są idealną przekąską samą w sobie, ale świetnie nadają się jako dodatek do jogurtów, smoothie, deserów.

Przypomnę Ci przepis na kolorowe smoothie z wykorzystaniem właśnie borówek.

Następne są jajka. Są prawdziwą bombą odżywczą dla włosów.

Pewnie słyszałaś o domowych maseczkach na włosy z wykorzystaniem jajek. Próbowałaś? Ja kiedyś próbowałam, śmieszne uczucie mieć jajka na głowie, dlatego ja chyba wolę wykorzystać ich dobre działanie na włosy po prostu je jedząc. Jajka zawierają w sobie białko i witaminy A, B i D. Białko jest głównym budulcem włosa, a to zawarte w jajkach jest uznawane za pełnowartościowe. Poza tym jajka są bogate w biotynę (witamina B7), która wpływa na porost włosów i zapobiega wysuszeniu skóry głowy, a duże niedobory biotyny mogą wywołać łysienie i wypadanie włosów. Dodatkowo jajka zawierają w sobie inne składniki, które kochają Twoje włosy, taki jak kwas foliowy, beta – karoten, nienasycone i nasycone kwasy tłuszczowe, żelazo, czy fosfor. Sama widzisz, jedz jajka 😉

A teraz zielony przysmak Popeye’a (to ten osiłek z rosyjskiej bajki, którego możesz nie pamiętać), czyli szpinak.

Popeye po zjedzeniu szpinaku nabierał jakieś niesamowitej siły i energii. Podobnie mogą zachować się Twoje włosy. Szpinak zawiera witaminę A, C oraz żelazo. Witaminy te są niezbędne do produkcji sebum, dzięki któremu włosy chronione są przez czynnikami zewnętrznymi, takimi jak słońce, wiatr, czy zanieczyszczenia. Natomiast żelazo wpływa na działanie enzymu, związanego z prawidłową budową i terminem wzrostu włosa. Pierwsze sygnały, że włosom może brakować żelaza objawią się ich przesuszeniem, a następnie staną się osłabione i łamliwe. Ostatnim etapem jest ich wypadanie. Podobne składniki odżywcze jak w szpinaku może znaleźć w brukselce i brokułach.

Podaję prosty przepis na makaron ze szpinakiem

Czas na orzechy, czyli idealnej przekąski dla włosów.

Może masz podobnie jak ja, czyli jak dopada mnie chęć natychmiastowego zjedzenia czegoś, zamiast po coś słodkiego staram się sięgnąć po kilka orzechów. Okazuje się, że nasze włosy się z tego cieszą. W orzechach zawarte są kwasy omega-3, cynk, selen, witaminy A,D,E, a składniki te wpływają na gęstość i połysk włosów. Dodatkowo orzechy zawierają w sobie miedź, która odpowiedzialna jest m.in. za wzmocnienie i pigmentację włosa. Nie musisz jeść pół kilograma orzechów dziennie, wystarczy pół garści, które można dodać do musli albo jakiegoś deseru.

A może chciałabyś zrobić sobie przysmak małych Amerykanów? Mogę Tobie przypomnieć jak prosto zrobić domowe masło orzechowe.

A co oprócz orzechów zawiera duże ilość kwasów omega – 3? Oczywiście łosoś.

Właściwie po co Tobie te kwasy omega – 3? Cóż, są one elementem budulcowym wielu komórek w naszym organizmie, w tym mają duży wpływ na prawidłową budowę mieszka włosowego oraz łodygi włosa. Nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć tego kwasu, a łosoś zawiera go w sobie wyjątkowo dużo. Warto więc, abyś wprowadziła go do swojego jadłospisu. Oprócz wspominanego już kwasu omega-3, w tej rybie można znaleźć m.in. kwasy omega-6, cynk i selen, potas, jod i wiele witamin.

Tutaj znajdziesz przepis na pyszny burger z łososia

A teraz na tapetę ziemniaczana wariacja, czyli bataty.

Beta karoten zawarty w pożywieniu przekształcany jest przez nasz organizm w witaminę A, a ta witamina zapewnia odpowiedni wzrost komórek, w tym komórek włosa. Jej niedobór może powodować znaczne pogorszenie stanu włosów. Jednak co ciekawe jej nadmiar też jest szkodliwy, dlatego warto przyjmować tę witaminę właśnie dzięki odpowiedniemu rodzajowi jedzenia, a nie przez suplementy. Bataty są doskonałym, właściwie jednym z najlepszych źródeł beta karotenu. Oprócz w słodkich ziemniakach, beta karoten znajdziesz też między innym marchewce, dyni, melonie, śliwkach, czy szpinaku.

Skorzystaj z fit przepisu na bataty z ricottą i natką pietruszki

I na koniec częsty gość podczas śniadań, czyli płatki owsiane.

Kiedyś zauważono, że im więcej paszy z owsem jedzą konie, tym mają piękniejszą i bardziej błyszczącą sierść. Dlaczego więc nie zastosować tego nieco końskiego triku na piękne włosy? Płatki owsiane są źródłem witamin z grupy B, magnezu, żelaza oraz krzemu, a bardzo często właśnie tych składników brakuje w naszej codziennej diecie. Pamiętaj, płatki czyszczą jelita i uzupełniają niedobory mikroelementów i witamin niezbędnych do wzmocnienia cebulek włosowych. Na szczęście, płatki owsiane można wykorzystać w naszym codziennym jadłospisie na wiele sposobów, więc korzystanie z ich wartości odżywczych nie powinno być problemem.




Mam nadzieję, że wymienione przeze mnie jedzenie jest częstym gościem na Twoim talerzu, a jeśli nie, warto żeby było.

Zapraszam do polubienia strony Głodna Polka na Facebooku:

 

 

 

 

 

Izabela Misztal

Kucharka - amatorka, ale szef kuchni na tej stronie. Wielbicielka jedzenia, która ma nadzieję spróbować chociaż raz w życiu wszystkich potraw świata.

shares