Ciecierzyca. Smaczna i zdrowa roślina. Poznaj jej właściwości.

ciecierzyca właściwości

Ciecierzyca, która znana jest również jako cieciorka albo groch włoski to roślina strączkowa o dużej wartości odżywczej. Ciecierzyca od bardzo dawna była doceniana w krajach Bliskiego Wschodu oraz w krajach Morza Śródziemnego np. w kuchni arabskiej jest głównym składnikiem hummusu, czy falafeli. W Polsce znana jest przede wszystkim wśród wegetarian i wegan (zawiera w sobie dużo roślinnego białka), ale obecnie jej popularność rośnie nawet wśród mięsożerców.

Istnieją dwa rodzaje ciecierzycy – kabuli i desi. Ziarna kabuli są częściej spożywane (przynajmniej w Polsce), są duże i mają kremową barwę. Natomiast desi występuje w kolorze kremowym, czarnym, czerwoym, zielonym, żółtym i brązowym. Smak ziaren ciecierzycy można okreslić jako lekko słodkowy z delikatnym, orzechowym posmakiem i choć nazywana jest grochem włoskim to nie przypomina w smaku grochu.

 ciecierzyca właściwości

WŁAŚCIWIOŚCI ODŻYWCZE CIECIERZYCY

Jak już wspomniałam ciecierzyca dostarcza duża ilość roślinnego białka i w porównaniu z innymi roślinami strączkowymi jakość żywieniowa białka jest najwyższa. Ciecierzyca jest także źródłem witamin z grupy B, witaminy C, błonnika, beta-karotenu, potasu, fosforu, żelaza, miedzi, magnezu i manganu.

Warto wprowadzić ciecierzycę do naszej diety, ponieważ jej spożywanie zmiejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób np. cukrzycy, raka okrężnicy, czy choroby układu sercowo-naczyniowego. Ciecierzyca ma niski indeks glikemiczny i w związku z tym mogą po nią sięgać cukrzycy. Dodatkowo zawarty w niej błonnik stabilizuje poziom cukru we krwi i obniża wchłanianie węglowodanów. Udowodnione jest również, że ciecierzyca wpływa pozytywnie na obniżenie stężenia frakcji tzw. złego cholesterolu, jak również obniża ciśnienie krwi.

Należy również wspomnieć o tym, że ciecierzyca jest dobrym źródłem kwasu omega-3 i kwasu alfa-linolenowego, co może mnieć pozytywny wpływ na układ krążenia.

JAK WYKORZYSTAĆ CIECIERZYCĘ?

Ciecierzycę można wykorzystać na wiele sposobów. Internet roi się od świetnych przepisów z wykorzystaniem ciecierzcy, zwłaszcza warto spojrzeć na blogi wegetariańskie i wegańskie. Na pewno dobrym pomysłem jest przyrządzenie tradycyjnego hummusu, falafeli, gulaszu, czy różnych past z ciecierzycy. Ja lubię dodawać ciecierzycę do sałatek i do różnych sosów. Warto też spróbować przygotować prażoną ciecierzycę jako zwykłą, zdrową przekąskę.

HUMMUS:

ciecierzyca właściwości

FALAFELE:

CIECIERZYCA WŁAŚCIWOŚCI





Blog kulinarny Głodna Polka zawiera w sobie dużo, ciekawych przepisów. Sprawdź!

Zapraszam do polubienia strony Głodna Polka na Facebooku:

 

Izabela Misztal

Kucharka - amatorka, ale szef kuchni na tej stronie. Wielbicielka jedzenia, która ma nadzieję spróbować chociaż raz w życiu wszystkich potraw świata.

shares